השפעה באמצעות ביופידבק על קצב הלב

 השאלה "מה עובד" בטכניקה טיפולית זו או אחרת – הנה שאלה חשובה המלווה התפתחות של כל שיטה תרפואיטית. כך למשל ניתן לראות כי קוהוט מפתח אחת מהגישות הפסיכותרפואיטיות המקובלת היום כותב את הספר "כיצד מרפאת האנליזה" בנסיון להבין את האלמנטים הקוראטיבים בטיפול פסיכולוגי. בביופידבק הדבר ניתן גם לבדיקה אמפירית כפי שנראה בהמשך.
בהרצאה קצרה זו נעסוק בשאלה כיצד מושגת השליטה בתגובות הגופניות האוטונומיות באמצעות ביופידבק. קיימים הסברים שונים לכך שאנשים מצליחים בשליטה זו.

קחו למשל את העבודה עם סנסור קצב הלב והשליטה על שינויו (HRV). כפי שהשיטה מוצגת על ידי החברה המפתחת ( heartmath ) , הדרך להשיג זאת היא על ידי סוג של יצירת חוויה פנימית חיובית:

"קח פסק זמן כדי להשתחרר באופן זמני ממחשבותיך ורגשותייך הכופים את עצמם עלייך".
לעיתים מוזמן המטופל כאילו "לכבות" את הראש ולעבור להתמקד בלב
"עורר בתוכך רגש חיובי, הרשה לעצמך להרגיש הערכה אמיתית כלפי אדם מסויים, מקום כלשהו, או הרגשה של קבלה והערכה לדבר מה בחייך" (לקוח מתוך הספרים ("להשתחרר מהכעס" ול"השתחרר ממתחים" של דוק צ'ילדר ודבורה ריזמן הוצאת "אח")

גם Rollin McCarthy אחד מהחוקרים המרכזים בתחום זה (אך השייך גם הוא לחברת heartmath מציג בקטע הוידיאו המופיע כאן את התפיסה כי שנוי מצב פסיכולוגי יביא לשינוי קצב הלב.

דילוג לתוכן