ביופידבק להפרעות קשב וריכוז

מקור המונח ביופידבק מתייחס למשוב (פידבק) של הגוף (ביו), ונהוג גם לקרא לו משוב ביולוגי. שיטת טיפול זו יוצאת מנקודת הנחה כי עולם רגשי, חוויות ותגובות פיזיולוגיות קשורים זה לזה ומשפיעים זה על זה. המוח ותהליכיו הם קריטיים להישרדות, משחר ההיסטוריה כחלק מהישרדות אבולוציונית הגוף שלח למוח סימנים שניתן לפרשם כסכנה חיצונית או כאיום פנימי, סימנים אלו תורגמו לפחד אשר סייע לנו להתמודד באופן הטוב יותר עם האיום הנשקף כמו גם להיערך אליו באופן הטוב ביותר פעם הבאה. כיום, האיומים היומיומיים שלנו השתנו וכך גם התקבעו התגובות האינטואיטיביות שלנו, מצבים אשר משרים עלינו לחץ (לדוגמת פחד ממבחן או נאום בפומבי) יכולים להיות מלווים בסימפטומים פיזיים שונים.

מטרתה של שיטת הביופידבק היא להגביר את השליטה של אדם בתפקודיו הגופניים וכך להשפיע גם על המצב הרגשי. במהלך הטיפול המטופל מקבל משוב אלקטרוני בזמן אמת על פרמטרים שונים בגופו ומפתח מודעות בנוגע לתפקודו הפיזי על מנת להשיג שליטה מבוקרת יותר במדדים השונים, כמו גם לאמץ טכניקות הרגעה עצמית אלו יסייעו גם לתפקוד הרגשי. שיטת הביופידבק מוצעת כחלק מאפשרויות הרפואה המשלימה, היא מתאימה למתמודדים עם כאבים כרוניים, לחץ דם גבוה, מיגרנות, חרדה כמו גם הפרעות קשב וריכוז. הטיפול מתאים לילדים ולמבוגרים כאחד ומוצע על ידי אנשי מקצוע שהוסמכו לעסוק בתחום.

הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה נוירולוגית מולדת המובילה לבעיות ריכוז, פעילות יתר, תזזיתיות, אימפולסיביות ואף בעיות התנהגות. התופעה שכיחה במיוחד בקרב ילדים וחלק מהסימפטומים שלה מופיעים כבר בגיל הגן. אלו הסובלים מהפרעות קשב מתקשים להגיע לריכוז, מוסחים בקלות ונמצאים באי שקט תמידי.

שיטת הביופידבק נמצאה כאפקטיבית לטיפול בהפרעות קשב וריכוז ומסייעת לצמצם משמעותית את הסימפטומים השונים ובכך לסייע לאיכות חיים טובה יותר, להורדת הלחץ המתמיד ולאיזון. במהלך הטיפול מקבל המטופל משוב על מדדים הנוגעים לפעילות המוחית שלו, זאת כדי לווסת את הפעילות וכתוצאה מכך לחזק את השליטה שלו בפרמטרים שונים לדוגמת ריכוז וקשב. הביופידבק משלב ביולוגיה, פסיכולוגיה וטכנולוגיה על מנת לסגל טכניקות הרגעה עצמית המסייעות במיגור התגובות הפיזיולוגיות ופיתוח מודעות כמו גם שליטה על תהליכים פיזיולוגים על מנת לשפר את המצב הרפואי והנפשי. ביופידבק הפך לפופולרי המיוחד בקרב הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ומנגיש כלים העוזרים לשלוט ברגשות, תחושות והתנהגויות.

קיימות אלטרנטיבות נוספות לטיפול בבעיות קשב וריכוז; שמן CDB הינו פופולרי במיוחד בעולם הרפואה הטבעית ומוכר כפתרון יעיל לשחרור מערכת העצבים הכללית ובכך מסייע למנוע בעיות רפואיות הנובעות ממתח בצורה ישירה ועקיפה כמו גם מסייע לריכוז ומרגיע באופן כללי. שמן ה-CBD אינו מלווה בתופעות לוואי ולכן הפך לפופולרי במיוחד בוויסות הגוף ואיזונו. השמן מקל על הסימפטומים השונים המקשים על הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ומביא לשיפור משמעותי בחיי היומיום.