הגדרת ביופידבק על פי פירסום של ה AAPB מאוקטובר 2010

מטפלי ביופידבק מן הראוי שיהיו מעודכנים. יש להגיד כי לדעתי כל מטפל חייב להיות מעודכן בידע המחקרי ובשיטות שמתפתחות – אבל מטפלי ביופידבק- תחום המבוסס על טכנולוגיה- מן הראוי שיהיו עם היד על הדופק עם כל חידוש.

ביופידבק הוא שיטה שמטרתה לסייע לאדם להשיג שליטה בתגובות פיזיולוגיות בלתי רצוניות של גופו, וזאת באמצעות תהליך למידה הדרגתי המבוסס על מתן משוב לתפקודים אלו. התפקוד הפיזיולוגי נמדד במכשור אלקטרוני מתקדם, המספק לפרט מידע מדויק על התהליכים המתרחשים בגופו. המידע מסופק ברציפות, בזמן אמיתי ובצורה נוחה לקליטה. המטרה המרכזית של השיטה היא לשפר את השליטה בתגובות פיזיולוגיות העלולות לגרום או להחריף בעיות בריאותיות (רפואיות או פסיכולוגיות).

היום אפשר להוסיף
שהמשוב הביולוגי משמש לא רק לבעיות פסיכולגיות או פיזיולוגיות אלא גם כמעין "קטליזטור" לטיפול קוגניטיבי או דינמי.
שהמשוב עשוי להיות כלי מרכזי לטיפול מבוסס סכמה (ג'פרי יאנג וטארה בנט גולמן)
שהמשוב עשוי לשמש לא רק להפרעות חרדה, והפרעות סומטיות אל גם לחוויות אנושיות אחרות כמו התפרצויות זעם אבל גם עלבון או סערת רגשות הקשורה בפגיעה רגשית או נרקיסיסטית
הגדרה אחרת  המבוססת על ספרו של Schwartz היתה:

קבוצה של התערבויות טיפוליות
העושה שמוש במכשירים אלקטרונים
למדוד בדייקנות, לעבד, ולהציג חזרה למטופל – ולמטפל
אינפורמציה עם מרכיבים פסיכו-חינוכים, וחיזוקיים
על פעילות אוטונומית ונוירומוסקולרית שלהם
בצורה אנאלוגית או דיגיטלית
באמצעות משוב קולי או ויזואלי (גרף או אנימציה)
המבוצע בצורה מיטבית עם העזרה של מטפל
מתוך מטרה להשיג מודעות, ביטחון והגדלה של יכולת ויסות בתהליכים פיזיולוגים שהם בד"כ מחוץ למודעות ולשליטה רצונית
על ידי שליטה בסיגנלים החיצוניים (מהמכשיר)
ואחכ על ידי שליטה ברמזים הגופנים הפנימים (תחושות גופניות, מחשבות, התנהגות)
כדי להשיג שליטה בסימפטומים ולשפר תפקוד

והנה עכשיו בעתון האחרון של האגודה האמריקאית לפסיכופיזיולוגיה יישומית ולמשוב ביולוגי מופיעה הגדרה חדשה יותר (- ולא פחות קונטרברסיאלית לדעתי) והרי היא מוצגת בפניכם כלשונה:

Biofeedback is a process that enables an individual to learn how to change physiological activity for the purposes of improving health and performance. Precise instruments measure physiological activity such as brainwaves, heart function, breathing, muscle activity, and skin temperature. These instruments rapidly and accurately "feed back" information to the user. The presentation of this information-often in conjunction with changes in thinking, emotions, and behavior-supports desired physiological changes. Over time, these changes can endure without continued use of an instrument

דילוג לתוכן