ביופידבק – טיפול פסיכופיזיולוגי, ריפוי מבוסס גוף ונפש

ביופידבק (משוב ביולוגי) איננו רק תפישת עולם; חשיבותו בכך שנגזרת ממנו שיטת טיפול יעילה. באתר זה נציג לקורא את הרקע המדעי להתפתחות השיטה, נכיר את ההיבטים הפיזיולוגיים והטכניים החשובים להבנתה ונסקור רבות מן הבעיות הגופניות והנפשיות שבהן אפשר לטפל בכלי זה.אנשים רבים נמשכים לביופידבק בתקווה לרפא את המכאובים הגופנים והנפשיים באמצעות התחכום הטכנולוגי. הכרת עיקרי השיטה ובחינתם בכלים מחקריים יאפשרו להפריד בין שאיפה תמימה, פנטסטית ובלתי אפשרי ובין מטרות מעשיות ומציאותיות.

באתר זה ננסה לשתף את הקורא בגישה הרואה בביופידבק מעין מראה, המשקפת לאדם את ביטוייהן הגופניים של תגובותיו הנפשיות. גישה זו מדגישה התבוננות משותפת של המטופל ושל המטפל ב"מראה הפסיכופיזיולוגית" בחקירתם יחד את נפשו של האדם ואת גופו ובחתירתם להבראה ולצמיחה.

עקרונות מנחים למטפל ולטיפול בביופידבק-  משוב ביולוגי

  • העיקרון הראשון המאפיין את הטיפול שלנו הוא כמובן עיקרון אחדות הגוף והנפש. מטפל שלמד ביופידבק (משוב ביולוגי) ינסה להבין כל בעיה בה הוא עוסק תוך כדי שקלול המרכיבים הגופנים והנפשים של הבעיה.

  • העיקרון השני המשמש אותנו בטיפול הוא החיפוש אחרי הטמפרמנט הבסיסי. אני מחפשים שני מרכיבים בסיסים: -א) מידת הריאקטיביות הפסיכופיזיולוגית (כלומר עד כמה המטופל נוטה להגיב בעוצמה על איום) -ב) מידת האדאפטאביליות המידה בה הפרט מצליח לווסת את תגובתו ולהחזיר את גופו למצב מאוזן.מטפל הביופידבק, אם כן, קשוב לשני ממדים אלו גם אם איננו מודד אותם בפועל, יתר על כן חלק מתפקידו הוא לאפשר למטופל להיות מודע לטמפרמנט זה שלו לקבל את הריאקטיבית מחד ולטפח את האדפטביליות מאידך.

  • העיקרון השלישי שמלווה את מטפל הביופידבק גם אם אינו משתמש בציוד בכל פגישה הוא עיקרון השותפות המלאה של המטופל בהבנת הטיפול. בניגוד לגישה רפואית ופסיכולוגית מסורתית ה"שומרת את הידע" למטפל. מטפל הביופידבק יסביר למטופל כל שלב בטיפול. יתרה מזו הוא יקצה זמן משמעותי בכל פגישה ל"הסברה".

  • העיקרון הרביעי: שמוש בטכנולוגיה: השימוש בסנסורים הוא חלק מתפיסה רחבה יותר של שילוב הטכנולוגיה עם הפסיכולוגיה והפיזיולוגיה.

במשוב ביולוגי מתקיים "דיאלוג" בין המטפל המטופל והמחשב. כיצד כל אחד ממרכיבים אלו מחווה דעתו לגבי מצב המטופל: המחשב מציג את הקריאות והשנויים ברמה האובייקטיבית, המטופל מדוח על החוויה סובייקטיבית, והמטפל עוזר לבצע אינטגרציה בין השניים כדי לאפשר למטופל הבנה טובה יותר של עצמו ושל דרכים בהן הוא יכול לשפר את מצבו הגופני והנפשי.