סנסור ביופידבק לכל אדם

בתחילת ימי המדינה, כשמכוניות עוד היו נדירות למדי – הגה שמעון פרס את הסיסמה והחזון של  "מכונית לכל פועל", חזון שבמידה רבה הפך היום למציאות.

על אותו משקל התארגנה קבוצת יזמים הפועלת למימוש הרעיון של סנסור ביופידבק לכל אדם. הרעיון הוא שלאור כמות הסטרס והקשיים בחיים המודרניים, ראוי לצייד כל אדם בארגז הכלים שמעמיד הביופידבק לרשותנו. כמות היישומים האפשריים היא מרשימה ביותר: החל בכלי עזר לטיפול  ועדיף מניעת הבעיות הגופניות הרבות הקשורות לסטרס (יתר לחץ דם, תסמונת המעי הרגיז וכיו"ב)והמשך בשיטות לשיפור הקומוניקציה וטיפול אפקטיבי במחלוקות וקונפליקטים, וויסות רגשי של מצבי דיכאון, חרדה וכעס, שיפור המיקוד והריכוז, שינוי הרגלים מזיקים ואפילו חיזוק רגשות ההערכה והכרת התודה שענף שלם וחדש של פסיכולוגיה חיובית עוסק בתרומתם לאושר ולסיפוק האנושיים.

בעבר, היו מכשירי הביופידבק יקרים מאוד והם נמצאו רק בקליניקות מצוידות היטב ובתי חולים גדולים, מהפכת הטכנולוגיה הביאה בהדרגה להוזלת הציוד. והיום דווקא ההכשרה של מטפלים היא החלק היקר ומחירו של הציוד ירד מעלות של כמה אלפי דולרים לכמה מאות דולרים. מחיר זה כבר מאפשר קניית מכשור בבתים פרטיים – במידת האפשר כחלק מ"מרשם" שנותן הפסיכולוג ללקוחותיו, אולם השימוש בו עדיין מוגבל לפלח צר של לקוחות שהשקיעו את הזמן ואת הכסף בלימוד ביופידבק אצל מטפל ומבקשים להמשיך לתרגל וליישם בביתם את מה שלמדו.

באקספנדיפי הלכו צעד נוסף הם מציעים שהביופידבק יעבוד דרך האינטרנט. מדובר על סנסור זעיר במחיר שווה לכל נפש הקולט אינפורמציה על פעילות מערכת העצבים המרכזית – ומשדר את הנתונים לרשת שם הם מעובדים ומוצגים חזרה למטופל או למטפל או לדמות משמעותית מבני המשפחה, תוך שימוש במגוון אמצעי האינטראקציה הקיימים ברשת. בצורה זו הטכניקות רבות העוצמה של הביופידבק יוצאות  מגבולות הזמן והמקום של הקליניקה הרפואית או הפסיכולוגית וניתנות ליישום ושילוב בחיים האמיתיים בכל זמן.

 בחזונם של היזמים, מכשירי הביופידבק יהפכו למעין "חוש שישי" שילדים ילמדו להשתמש בו כבר מגיל צעיר כמידע רב ערך על המתרחש בגופם. מידע המסייע להרחבת המודעות ולפעולה מתוזמנת וכך תורם לשיפור איכות החיים והבריאות הנפשית והפיזית של כולנו ושל החברה שאנו חלק ממנה.

 רעיון הסנסור לכל אדם עשוי גם להיות מאוד נחוץ במדינתו. העובדה כי כמות נפגעי החרדה במצבי טרור ומלחמה הולכת וגוברת מחייבת אותנו להכין כלי התמודדות באמצעות הביופידבק הביתי. דבר זה יאפשר גם לאמן בו זמנית מספר רב של אנשים.

דילוג לתוכן