פאזת התיקון :RRCA: Relaxation Reframing and Creation of Alternatives

במודל הטיפולי בביופידבק, קיים שלב שבו מתבצע מעין תיקון. בעוד שפאזה הראשונה (SHARING) שיתף אותנו המטופל באותם גורמי לחץ שמונעים ממנו להרגע. הרי בשלב זה – לאחר שהמטופל תורגל במהלך הפגישה בטכניקות רגיעה שונות אנחנו רוצים לחזור לנושאים שהטרידו אותו. שלב זה יאופיין בעזרת המטפל למטופל ליצור אלטרנטיבות של הסתכלות על נושאים שעד כה גרמו לו לתגובת לחץ/חרדה/כעס או ייאוש

יכולת המטופל לשנות דפוסי התנהגות וחשיבה משתפרת באופן משמעותי כשהוא משוחרר ממתח וחרדה. קיימת הסכמה שבמצב של רגיעה יש יותר גמישות מחשבתית ונכונות לשינוי.

Wickram  (1977) חוקר המשלב ידע בתחום הפסיכופיזיולוגיה וההיפנוזה, מצא כי באמצעות ביופידבק ניתן לשנת את רמת היפנוטיות של מטופלים כלומר את רמת היכולת שלהם להיות מושפעים מסוגסטיות או ממשפטים הנאמרים להם על ידי המטפל או על ידי עצמם.

כדאי יהי להתחיל פאזה זו בנסיון של המטופל לבצע את "הקפאת התמונה" – אותה טכניקה מבית מדרשם HEARTMATH – בה המטופל לוקח מעין פסק זמן מהתמונה או המחשבות מעוררי החרדה, מגייס תחושות חיוביות של הערכה וחמלה – ואז בודק האם נוצרו בליבו תחושות חדשות כלפי המצב.

אלו הם שלבי טכניקה זו  (מבוסס על "להשתחרר מהכעס" ול"השתחרר ממתחים" של דוק צ'ילדר ודבורה ריזמן הוצאת "אח")

  • קח פסק זמן כדי להשתחרר באופן זמני ממחשבותיך ורגשותייך הכופים את עצמם עלייך. לעיתים מוזמן המטופל כאילו "לכבות" את הראש ולעבור להתמקד בלב
  • התמקד באזור הלב. דמה כאילו אתה מכניס אוויר לתוך הלב ומוציא אותו דרך הבטן (או דרך מקלעת השמש  – אזור הסרעפת קצת מעל הטבור)
  • עורר בתוכך רגש חיובי, הרשה לעצמך להרגיש הערכה אמיתית כלפי אדם מסויים, מקום כלשהו, או הרגשה של קבלה והערכה לדבר מה בחייך.
  • שאל את עצמך איזה גישה יכולה להפיג את המתח בו אתה נתון. ככל שתכנס למצב של רגיעה תמצא בתוכך רעיונות או אפשרויות חדשות שלא ראית קודם לכן
  • הענק תשומת לב לכל שינוי בתפיסה או ברגש ושמור עליו ככל שתוכל . השינויים בתפיסת הלב הן עדיננים מאוד והם פותחים בעדינות פתרונות ודרכי חשיבה חדשים.
החלק שתואר עד כה מתבצע על ידי המטופל – תוך כדי סיוע של המטפל בהנחיות. עתה יש מקום להתערבות נוספת, עמוקה יותר של המטפל. המטפל יכול לעזור למטופל לארגן מחדש את תפיסתו את המצב, לשנות את מה שדורש שינוי, ולקבל את מה שיש להשלים עימו.

נוכחות המטפל שנחשף בשלב השרינג לפרטים הספציפים של מקור הלחץ, והייכולת של אותו מטפל להיות מעין DATABASE – מאגר נתונים של מחשבות ותחושות המטופל – יכולות לאפשר בפאזה זו גם התערבות מסכמת של המטפל בה הוא מאפשר ראייה של הדברים מנקודת מבט רחבה יותר, תוך כדי הקטנת הנטייה לקטסטרופיזציה שמאפיינת כל כך מטופלים חרדתים

פאזת התיקון מתבטאת ב reframing של החומר שנאסף בתחילת הפגישה.  reframing היא טכניקה בה המטפל מגדיר אחרת תכנים שלילים ובכך פותח אלטרנטיבות במקומות הנתפסים כחסרי מוצא.

שלב זה אם כן הוא שלב בו יש דגש על כניסה להרפייה על ידי עזרה ולווי קולי של המטפל. המטפל ישתמש בסוגסטיות כדי לאפשר כניסה להרפייה תוך כדי שהוא עושה מוניטורינג של מצב ההרפיה באמצעות הביופידבק.