הפרעת חרדה מוכללת

הפרעת חרדה מוכללת מאופיינת בחרדה ודאגה מוגזמות וקשות לשליטה, המלוות במספר סימפטומים גופניים. שכיחות ההפרעה הינה 5% מהאוכלוסייה, עם נטייה של פי 2 נשים לעומת גברים. הקריטריון לאבחון המחלה דורש כי החרדה והדאגה המוגזמות תופענה אל מול מספר אירועים ופעילויות, ותהיינה נוכחות ביותר מחצי מהימים במשך תקופה של חצי שנה. בין הסימפטומים המאפיינים הפרעת חרדה מוכללת: חוסר שקט ותחושה של מתח או "על הקצה", עייפות מוגברת, קושי להתרכז ובלק אאוט, עצבנות, מתח שרירי מוגבר והפרעות שינה.

המחקר בתחום הפרעת חרדה מוכללת העלה שני סימפטומים פיזיולוגיים מרכזיים ביחס להפרעה. הראשון הינו מתח שרירי בסיסי מוגבר, והשני הינו נוקשות פסיכופיזיולוגית המאופיינת בשינויים מוקטנים בקצב לב (HRV), מוליכות עורית מצומצמת. יש הטוענים כי ישנה תת קבוצה של חולי GAD אשר חווים בעיקר סימפטומים פיזיולוגיים ופחות דאגה בלתי נשלטת.

לפני תחילת הטיפול ישנו שלב של הערכה שנועד לאבחן את סוג ההפרעה ולהעריך את חומרתה. האבחון כולל ראיון קליני וכן עריכת אבחון פסיכופיזיולוגי באמצעות ביופידבק.

טיפול תרופתי בהפרעת חרדה מוכללת

ניתן לטפל בהפרעת חרדה מוכללת על ידי תרופות מסוג SSRI ודומיו, אשר מתפקדות כאנטי דיכאוניות ואנטי חרדתיות. תרופות אלו פעולות לטווח הארוך ולוקח להן כמה שבועות להשפיע.

בנוסף, בטווח הקצר ניתן להיעזר בתרופות מרגיעות אשר משפיעות בטווח של מספר דקות והשפעת נשארת לשעות ספורות מרגיעה נטילת התרופה.

פסיכותרפיה בהפרעת חרדה מוכללת

הטיפול הנפוץ להפרעת חרדה מוכללת הינו טיפול בגישה קוגניטיבית התנהגותית אשר מקבלת תמיכה מחקרית בטיפול בהפרעות חרדה שונות, ביניהן הפרעת חרדה מוכללת. המטרה בטיפול זה הינה זיהוי של מחשבות בלתי אדפטיביות התורמות לחרדה, מיומנויות נשימה והירגעות, וייתכן שגם חשיפות למצבים מעוררי דאגה. לאחרונה נעשה שימוש בשילוב של טכניקות מינדפולנס אשר הראו יעילות בהפרעת חרדה מוכללת.

ביופידבק בהפרעת חרדה מוכללת

טיפול ביופידבק להפרעת חרדה מוכללת מתמקד באימון sEMG (מתח שרירי), כמו כן ניתן להוסיף גם אימון בשינויים בקצב לב (HRV). כיום מקובל לחשוב שטיפול קוגניטיבי התנהגותי בשילוב ביופידבק הינו הטיפול היעיל ביותר המוצע עבור הפרעת חרדה מוכללת.

מאמר זה הינו מודיפיקציה המבוססת על פרק של אינה חזן בספרה The Clinical Handbook of Biofeedback.

בסרטון המצורף, אשר צולם בקורס בהנחייתו של ד"ר ארנון רולניק, ניתן הסבר על טיבעה הפסיכופיזיולוגי של הפרעת החרדה המוכללת וכן קווים מנחים לעבודה עם משוב ביולוגי בהפרעה זו.

דילוג לתוכן